Klatring i Sør Amfi høsten 2020

Styret har vedtatt å ikke gjenoppta de faste åpningstidene på tirsdager og torsdager før retningslinjene fra FHI og NKF igjen åpner for at vi kan være flere enn 10 personer i hallen. Vi viderefører altså dagens praksis med annonsering av åpning på Facebook og påmelding i kommentarfeltet. Alle medlemmer med brattkort kan i utgangspunktet få eget nøkkelkort, se info her: http://www.klatringsor.no/nokkelkort/.
FOR AT DENNE ORDNINGEN SKAL KUNNE VIDEREFØRES ER DET NOEN TING VI MÅ BLI BEDRE PÅ:
  1. Alle som har nøkkelkort og låser opp hallen SKAL melde om dette på Facebook på forhånd
  2. Klatrevakten skal påse at ALLE vasker hendene FØR og ETTER klatring
  3. Klatrevakten skal påse at ALLE skriver seg inn i loggen ved ankomst og betaler drop-in-avgift om de ikke er medlemmer
  4. Klatrevakten skal sørge for at de som har meldt sin ankomst tidlig nok får plass. Det innebærer å informere uanmeldt om at det ikke er plass om det allerede er 10 stk som har meldt ankomst på forhånd
  5. Om du har meldt ankomst, men ikke får tid likevel: MELD AVBUD så andre kan få plass! Det har skjedd flere ganger at de som har meldt seg på ikke kommer likevel og dermed frarøver andre muligheten til å klatre. Om dette forblir et vedvarende problem må vi lage et strengere system for påmelding og innføre konsekvenser for de som ikke respekterer andres tid. Vi vil veldig gjerne slippe det for det høres ikke veldig hyggelig ut ?

 

KLATREVAKTENES ANSVAR:
Klatrevakter (innehavere av nøkkelkort) har et særskilt ansvar for klatrehallen og det øvrige idrettsanlegget i Sør Amfi. Klatrevakter har ansvar for å påse at andre brukere (1) har brattkort om de skal klatre i tauveggen, (2) skriver seg inn i loggen ved ankomst og (3) betaler drop-in-avgift om de ikke er medlemmer av GAKK. Dette gjelder alltid og er spesielt viktig nå! Ved et eventuelt smittetilfelle vil loggboken være det viktigste verktøyet for å spore smitten og det er en absolutt forutsetning at dette følges opp ordentlig av klatrevaktene om vi skal holde hallen åpen. Videre er det klatrevaktens oppgave å påse at hallen er i fin stand etter bruk. Det omfatter bla.:
  • Å sørge for at hallen er låst etter bruk (både døren inn til resten av idrettsanlegget og glassdøra ut SKAL være låst når det ikke er noen i hallen)
  • Å sørge for at lånt utstyr er lagt tilbake og at kassen er låst
  • Å sørge for at fasttauene er knyttet opp
  • Å sørge for at det støvsuges når det er behov for det (det skal ikke ligge et teppe av gummi, kalk og støv).

 

ALLES ANSVAR:
I disse covid-tider følger også noen øvrige retningslinjer som ALLE har ansvar for å overholde:
  • Ingen syke eller personer med symptomer skal møte
  • Max kapasitet i hallen er 10 personer
  • Alle SKAL vaske hender godt med såpe før og etter klatring. Håndsprit benyttes etter behov
  • Alle skal holde minimum 1 meter avstand. Dette vil si at man bør unngå klatring som krever spotting og at kameratsjekk skal utføres visuelt.
  • Deling av personlig klatreutstyr bør begrenses (sko, kalkpose, sele). Det er derfor fortsatt IKKE tillatt å låne utstyr fra GAKK
  • Dørhåndtak, dispensere og vannkraner behandles med desinfeksjonsspray og papir etter hver klatregruppe er ferdig (meld fra til styret om det blir tomt for desinfeksjonsmiddel e.l.)

 

GENERELT OM ÅPNING OG PÅMELDING:
Åpning av hallen SKAL annonseres på forhånd på GAKK sin Facebook-gruppe (https://www.facebook.com/groups/grimstadarendalklatreklubb/), samt estimat på hvor lenge personen med nøkkelkort regner med å være der. Personen som åpner hallen har ansvar for at retningslinjene overholdes. Andre som ønsker å bruke hallen bes melde sin ankomst i Facebook-tråden og vil ha prioritet over de som møter uanmeldt. I påmeldingen er det førstemann-til-mølla-prinsippet som gjelder.
Det er mulig at en annen person med nøkkelkort overtar vaktansvar, men dette må meldes på Facebook.
Ta ansvar, vis hensyn, støt hardt!
Hilsen styret
PS.: Vi venter på svar fra kommunen angående klatring i Birkenlund og håper å på gladnyheter ila uke 35